tisdag 7 september 2010

Sexualitetens gränslösa kunskapsområde

Sommaren drar sina sista suckar och Dialogrutan är i full färd att skörda de idéer som såddes i våras. Nyföretagarcentrum i Varberg har styrkt den affärsplan jag arbetat fram. Vilket i sin tur ledde fram till det startaegetbidrag jag hoppats på. Kul! Under sex månader kan jag nu etablera min firma ytterligare. Dialogrutan som ska resultera i att allt fler unga, unga vuxna, vuxna, vuxna gamla etc kommer att få en plattform att samtala, läsa och lyssna till mitt bidrag om sexualitet i relation till ungas existens, gemenskap, förändring och tradition. Det ni...blir något att bita i. Vägen är lång och jag har tid.

Den 31 augusti och 1 september var jag inbjuden som representant för skolan till Region Halland för att tillsammans med andra utvalda uppdatera deras idébank om främjande av sexuell hälsa i Halland. Otroligt givande och intressanta dagar. Bland annat enades vi om att skolan har en enorm möjlighet att nå ut med livshöjande insikter om sexualitet och identitet. Vi diskuterade även hur viktigt det är i kontakt med unga att sex- och samlevnadsundervisning inte domineras av ett risktänk där sexualiteten endast kopplas med könssjukdomar och ofrivilliga graviditeter. Sexualiteten innefattar något stort i hela människans liv. Att få tillgång till och hitta hem i sin personliga sexualitet är något alla människor skulle vinna på.

Glädjande nog uppmärksammas främjandet av sexuell hälsa ochså utifrån ett globalt perspektiv. Den 4 september firades för första gången världsdagen för sexuell hälsa. Det är organisationen WAS (World Associatione for Sexual health) som tagit initiativet. Och nere i trevliga Malmö deltog Malmö högskola i firandet, med kreativa docent Lotta-Löfgren Mårtenson som genom sin forskning, sina artiklar och böcker inspirerat mig och säkert många som brinner för ämnet. Tyvärr stoppade sonens avancerade krupphosta mig att delta i alla de mentala föredrag och happenings om sexualitet som utlovades. Snopet!
Men som sagt: Jag har tid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar